Selasa, 19 Jun 2012

Entri Wajib Baca: Surat Dari Abah

'Assalamualaikuuum

'Waalaikummussalam' jawab abah

'Abah buat ape tu' tanya saya

'Abah nak mandi2, nak maghrib dah ni, nak siap2 solat la, adik macam mana? anak sihat?' tanya abah

'Sihat semuanya alhamdulillah, seme macam tu la, anak nak membesar, sekarang pandai asik nak berjalan, susu pun main main, asik asik nak keluar' saya bercerita.

'Adik, dah dapat surat abah ?' tanya abah sambil dia ketawa kecil.

'Surat? xde pun, nanti aye tengok semula' jawab saya (aye tu maksudnya saya)

'hehe, saja je abah hantar surat tu, nak tengok macam mana jawapan anak2 abah' abah sambung

'oo hehehe.. belum sampai lagi kot, insyaAllah esok aye tengok lagi' jawab saya.

Dan semalam, balik aja kerja saya ambil cinta saya & anak saya. Balik ke rumah saya terlupa. Saya terus mandi, solat isyak. (teruknya saya, dah lama x ke surau, asik kerja manjang!!) Elok aja sujud yang terakhir, saya teringat abah ada hantar surat. Saya abiskan solat & berdoa, moga2 diberi ketenangan dalam membaca surat abah. Abah suka menulis, saya masih tertanya tanya apa kandungan surat abah. Lalu  saya bangun perlahan lahan, ambil kunci rumah & turun kebawah, cinta saya tanya nak kemana, saya jawab nak tengok surat. 

Perlahan lahan saya buka peti surat, betul, ada 3 surat, Untuk saya 1, 2 lagi untuk kakak & adik saya. Semuanya tulisan abah. Dalam ati ni pasti abah hantar ke semua anak-anaknya. 

Saya letak 2 surat (kakak & adik) di tepi tangga, dan saya saya duduk di sofa sambil mengadap surat tersebut. Masih belum buka. Dalam hati saya masih saya berdoa, moga2 terus saya tenang membaca surat abah, dalam umur 31 tahun, saya masih tak boleh baca fikiran abah, teruknya saya. Anak apa saya ni?. Saya buka perlahan lahan, basmallah. Cinta saya masih ralik tengok Masterchef, anak saya duk tido manjang. hehe

Saya baca & saya senyum. Akhirnya abah mensuarakan isi hati. Lama dah abah nak kasi tau anak-anak dia pasal tabung HWM (Haji Wan Muhammad), mungkin anak-anak masing2 duk jauh, jadi jalan terbaik adalah abah hantar surat. Surat abah ringkas & padat, nampak jelas terang nyata hasrat abah. Dan saya terus ambil handphone & sms abah terus tanda setuju. Saya suka.

31 Tahun jadi anak

Saya tak tahu siapa pergi dulu, mungkin saya, mungkin orang lain, semua janji Allah. Sepanjang saya hidup 31 tahun ni menjadi anak, saya sangat yakin saya adalah anak yang paling susah untuk dijaga. Seawal  11 bulan saya disahkan ada kronik asthma @ lelah. Siang malam abah & mak bergilir menjaga hingga saya besar, 13 tahun masih tido dengan abah. Saya masih ingat, mak tido di bawah, & abah disebelah saya diatas katil. Saya masuk Maahad tingkatan 1, balik ke rumah masih nak tido dengan abah walau abang2 & kakak saya duk ejek saya anak manja. adik saya apa kurangnya. hehe. biasalah tu. Saya lelah teruk sampailah sekarang. Saya sangat yakin, doa mak jugalah saya disatukan dengan cinta saya. Cinta saya bekerja di Hospital & sangat arif tentang sakit saya. Kebetulan ibu cinta saya juga ada lelah & cinta sangat tahu bagaimana nak handle penyakit ini. Doa mak makbul, saya dijaga oleh orang yang boleh jaga saya.

Abah seorang yang sangat sayangkan keluarga. Sayangkan adik beradiknya, sayang anak2 sedara, apa lagi sayang isteri, anak & cucu2nya. Cikgu. Dunianya penuh dengan kasih sayang untuk anak-anak berjaya. Banyak perspektif pemikiran berbeza, pemikiran pakcik makcik saya terhadap abah, pemikiran arwah atok & nenek saya, pemikiran sepupu2 saya, juga pemikiran anak2 sendiri & isteri sendiri terhadap abah. Ada yang positif, ada yang negatif. Biasalah, manusia memang ada unsur2 begitu, yang negatif perlu juga untuk bantu hidup supaya lebih baik, manakala yang positif untuk terus memacu motivasi supaya mencapai cita-cita insyaAllah.

Banyak peristiwa yang berlaku dalam hidup abah. Dari perspektif saya, saya sendiri tak mampu untuk hidup macam mana abah boleh hidup membantu anak2 untuk belajar. Tatkala abah dalam kesusahan, beliau mencari semua sudut untuk bantu. Tebalkan muka untuk meminjam sana sini, semata-mata anak anak lepas belajar. Alhamdulillah. semua lepas.

Perspektif Pemikiran Berbeza

Bila 'ramai' melihat kesusahan abah membela anak2 dengan mak. Mak pula juga bukan dari keluarga senang, lebih lebih lagi tipikal melayu, jika berkahwin dengan bukan melayu, lagilah banyak ragamnya (pemikiran mereka). Mereka tolak tepi soal agama, yang penting keluarkan pendapat supaya hati mak terus terguris & terguris (tak tau sama ada berniat atau tidak). Ramai berfikir itu ini begitu begini terhadap abah. melayan anak2 supaya anak2 berjaya, kononnya hingga abah hanya memakai tshirt putih + selipar jepun, semata mata untuk anak2. Saya memandang dari sudut positif, anak ramai tentulah kehidupannya begitu. Susah itu perlu untuk hidup senang. Melayan anak2 tidak salah, apalah sangat sekali dua abah & mak berbelanja untuk mendapatkan pakaian 'branded' untuk anak-anak. Dan itulah yang biasanya akan jadi hebahan yang abah & mak melayan anak2. Sekali memandang sudah cukup untuk beri konklusi. Tipikal Melayu.

Saya memandang dari sudut positif, itu mungkin 20 tahun lalu. Mak terpaksa berniaga bagi menampung isi rumah. Gaji abah yang tak sampai RM1,500 sebulan digunakan sepenuhnya untuk pengajian anak-anak. Dari biasanya abah akan berbelanja setiap kali gaji dengan membeli macam-macam, hinggalah gaji abah terhakis sedikit demi sedikit untuk bantu pengajian anak-anak. Lama-kelamaan, mak yang membeli baju2, makan pakai anak-anak. Itu yang mereka tak nampak.

Kasih Sayang 

Saya agak pelik dengan situasi kasih sayang zaman sekarang. Masing masing mempertahankan hak berbanding kasih sayang antara satu sama lain.  Saya masih ingat waktu saya dalam persekolahan, saya sangat suka ke Kampung Penak, rumah makcik saya. Bermain dengan sepupu2, kejar ayam, tahan ikan sepat, makan-makan ramai2, pegi cari buah getah ngan kak ati, adhwa masih kecil masa tu, mak akan bawak bekal makanan (biasanya ikan patin masak tempoyak kegemaran mak itam), duduk lama2 berlari naik turun, main duduk kereta lama yg terbengkalai kat bawah rumah (kereta mini cooper lama), dan makan kedondong. haha, seronoknya! main buaian yang tinggi ya amat, seram sungguh naik buaian tu! hehehe

Banyak kisah2 Zaman Rasulullah SAW yang mana mereka mementingkan kasih sayang dari mempertahankan hak masing masing. Jika kita berpandukan hidup dengan letak landas kita dengan kisah2 Nabi, insyaAllah kasih sayang ini akan berterusan hingga bila bila.

Mohon Maaf Bukan Tanda Anda Salah

Ini part yang paling susah. Ini bab hati. Dalam kehidupan kita hari hari, kita dibiasakan dengan hidup mempertahankan kebaikan kita & meletakkan jika orang lain salah, dia perlu meminta maaf. Ini salah, maaf itu jalan ke syurga, Semua pandai guna ayat 'Rasulullah juga maafkan umatnya' tapi kita hanya takat pandai sebut. Berlaku macam macam dalam hidup kita hingga kita belajar secara salah untuk tidak memaafkan orang itu orang ini. Memaafkan itu bukan setakat perlu, boleh jadi wajib tau. Bab lain itu kemudiankanlah.

Saya melihat kesusahan mak untuk hidup dalam dunia 'Melayu'. Bagaimana mak berusaha sedaya upaya untuk menyerap diri mak dalam dunia baru yang mak masuk. Tipikal masyarakat kita akan memandang serong terhadap bangsa dahulu sebelum pergi ke personaliti sendiri. Itulah cabaran yang mak perlu hadapi & saya sangat kagum dengan kesabaran mak. Mak sabar & sabar itulah kekuatan orang beriman.

Mak seorang yang sangat berlemah lembut. Garang tu betullah, kalo masa saya kecik2 dulu, saya rasa mak ni besor betul. Tangan dia naik aja mukul. Al maklum, semua nakal nakal. Tapi bila masuk sekolah menengah, mak akan marah & mudah nangis. Dah mula penat agaknya dengan kenakalan anak2. Tapi mak tak pernah putus asa. Masuk Islam dengan umur 15 tahun, pada waktu itu bukan mudah nak cari ilmu, bukan sesenang kita boleh pergi ngaji sana sini. Tapi mak buktikan mak berjaya, dari seorang yang hanya tau berbahasa ingeris & sikit sikit bahasa melayu (+ bahasa mak, malayalam), akhirnya mak berjaya kuasai jawi. Dan boleh mengaji. Paling penting di umur mak sekarang sudah masuk 58 tahun, mak masih ke Masjid  Abu Bakar, Temerloh, setiap ahad bersama rakan2 muallaf lain untuk belajar agama, mengaji dan sebagainya disamping tak pernah putus belajar dengan Ustazah Aminah di Taman Sri Semantan.

Dari sudut mana kalian memandang mak seorang india yang menyusahkan bangsa kalian? Perkahwinan mak & abah 43 tahun lalu tak perlu disebut sebut lagi. Itu sejarah yang kita boleh kenang sebagai jalan terbaik untuk abah bawa mak ke syurga Allah SWT. Jalan terbaik!

Saya sendiri sayu. Malam tadi sekitar jam 3am. Saya terbangun anak saya menangis. Saya hanya mandang bagaimana isteri saya handle anak saya menangis2 kelaparan nak susu. Hinggalah anak saya tidur & isteri saya juga tidur. Saya bangun ke toilet, amik wudhuk & solat, lama saya duduk lepas solat. Memikirkan inilah yang mak saya juga buat kepada saya masa saya masih bayi. Sama juga dengan anak2 mak yang lain. Lama2 bgenang juga air mata. Sebab bangsa, mak saya dipandang 'lain'. Silap aja sikit, pusing kearah mak, tuding ke mak dan semua melihat mak. MasyaAllah. Itulah cabaran abah mengahwini mak. Bukan semudah yang disangka. Nak ditelan mati emak, nak diluah mati ayah.

 Kisah Kita & Sejarah

Saya mengambil jalan terbaik dengan berfikir dengan positif dengan apa saja yang berlaku dalam hidup saya. Saya tahu bukan mudah. Dari seorang yang sangat panas baran, dari seorang yang sangat tak sabar. Saya akan terus belajar supaya 1 hari saya terus sabar dalam menghadapi apa saja kemungkinan dalam masa akan datang. Bukan mudah tau!

Abah hantar surat kepada semua anak-anak. Saya tahu abah sangat suka menulis. Sangat suka membaca. Sangat suka penulisan penulisan agong seperti HAMKA, SAMAD SAID, dan sebagainya. Jika dilihat buku buku abah, abah banyak hadiahkan adik beradiknya buku-buku juga. Itu tandanya abah suka dengan penulisan. Tapi saya memandang jauh. Jauh lebih itu abah mengharapkan yang terbaik dalam menghadapi jalan2 baru selepas berumur 67 tahun, tahun ini. Lagi 3 tahun, abah akan mencapai umur 70. MasyaAllah, cepatnya masa berlalu. Mungkin sekarang masih kuat bawa kereta, 3 tahun lagi? Kita semua belum tahu bagaimana.

Hari tu abah cakap pada saya 'adik, jaga anak baik-baik, abah dulu yang berjaga bantu mak siapkan semua, basuh berak kencing, beri susu semua abah buat untuk anak-anak, sekarang masa adik pulak, jagalah anak baik2' saya duk ingat dalam kepala. Sekarang ni saya banyak lepaskan tanggungjawab tu pada isteri saya, kepenatan mengatasi segalanya. MasyaAllah bila la nak berubah nih.

Kenapa Perlu Cerita?

Kenapa nak cerita kat sini? perlu ke? x malu ke semua tau?
tau apa? saya bercerita secara umum perjalanan mak abah saya. Perjalanan perkahwinan mereka & secara umumnya mendidik anak2 seramai 7 orang ini dengan pelbagai ragam. Juga berhadapan dengan ragam2 di keliling mereka. Saya berharap kasih sayang mereka berterusan insyaAllah.

Rumah Kecil

Rumah  mak abah kecil
Hati abah besar
Rumah mak abah kecil
Hati mak besar


Tangan mak kecil
makin mengecil makin berkedut
jiwa mak besar
mencari syurga tak pernah sebut


Badan abah kecil
makin rendah makin perlahan geraknya
jiwa abah besar
makin membesar dengan semangat serta kasih sayangnya


yang lalu biarlah berlalu
yang datang biarlah setuju
yang pergi biarlah pergi
yang mari disambut pasti


rumah kecil tiang seribu
bersudut sudut penuh barangan
rumah itulah penuh sejarah pilu
diambil baik supaya beroleh kesenangan

Saya sendiri juga memaafkan semua. & Saya juga mohon maaf. 

Salam ampun maaf dari saya. Perjalanan mak abah pasti mengubat apa sahaja yang berlaku dalam hidup saya. Tak kiralah apa pandangan kalian terhadap penulisan ini. Walau apa sahaja yang berlaku. saya tetap bersama mereka berdua, mereka berdua Syurga saya!. Wassalam!
 



Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kategori

#tulis2014 (3) 10negara (1) 2 Nurul (37) 30 resipi terbaik abuain (2) Abuain (115) abuainkitchenstudio (143) acheh (1) adunan (1) adventure (6) agom (2) alleppey (1) alumni (1) appertizer (1) art class (1) azreen yusof (3) babah ailebiu! (3) backpack 2.0 (12) BackPacker (42) bakar (3) banda aceh (3) belajar berniaga (1) bengkel blog (6) bengkel ebook (5) biskut raya (20) Blogger (10) breakfast (6) buah (1) bubur (1) Buku (23) buku resipi (6) cabaran (2) cabaran34hari (1) cabaran70hari (31) cafe (1) cake (1) catatan kehidupan (2) ceritarasa (15) chefadu (25) chefizyan (31) chiang mai (3) china (1) choc bars (3) chocolate (4) coaching (1) cochin (1) coklat (5) compote (1) corat coret (1) cupcakes (1) cuti sekolah (3) daging bakar (2) demo (1) desserts (101) dhuhawithme (1) diaribuatnurulain (6) doh roti (14) Drama dan Filem (3) dubook (1) ebook (14) ebook anak-anak (3) ebook kehidupan (3) ebook resipi (4) ebook tips (5) ebooktravel (11) emak rindu erissery (4) enampuluhliter (3) exhibition (3) fotografi (1) grill (1) houseboat (1) ibubapa (2) idola (1) ikan sungai (5) ikandilaut (20) ikon (1) Ilmu (3) india (21) indonesia (3) info rempah (1) inktober (1) izyanhani.com (3) jadual kelas (28) jalan-jalan (2) jalan-jalan keluarga (2) junior masterchef (7) kambing (3) kamera (1) kanak-kanak (6) kaum hawa (1) kawan (2) kebajikan (1) kedai makan (1) kehidupan (21) keju (2) kek (38) kek cawan (4) kek keju (2) kek kukus (1) kelas (20) kelas anak-anak (9) kelas melukis (5) kelas nasi beriyani (3) kelas online (5) kelasmemasak (36) keluarga (21) kerepek (1) keropok (1) ketam (1) khasiat (1) kids art & workshop (2) kmms (1) kochi (2) koko (1) Kompius (13) korban (2) korean bapsang (4) kuih raya (2) kukus (1) kurma (2) kurma balls (1) letsmasak (1) liputan media (2) lunch (4) maha2014 (1) majalah (5) Majlis Ilmu (23) Mak Abah (20) Makanan (11) mari mengaji (1) masakan (1) masakan anak-anak (1) Masakan Arab (5) masakan barat (11) masakan ikan (10) masakan india (24) masakan indonesia (2) masakan jepun (1) masakan kampung (47) masakan korea (4) masakan mee (2) masakan melayu (10) masakan thai (10) masakmasakblogger (5) masterchefmalaysia (9) mee (2) memanis kehidupan (24) memori (2) memori masakan ibu (2) mentakab (2) menulis (4) merdeka (1) MH17 (1) MH370 (1) minuman (2) momandkids (9) motivasi (1) msu (1) munnar (1) musafir (12) muslimbackpacker (12) nasi (6) nasi goreng (2) nasi kukus abuain (2) news (1) nubook (1) Nurul'Ain (3) pahang (1) pakejmakanmalam (1) Pameran Herba Malaysia (3) parota (1) pasta (1) pbakl (1) pemanis mulut (2) pemasaran (1) pencuci mulut (108) penerbit (14) pengalaman (7) pengat (1) penulis (33) penulis jemputan (7) penulisan (2) penulisbuku (30) perfume (2) Perkahwinan (6) pestabuku (1) photography (1) pie (2) produk abuain (2) projek100ebook (7) pru13 (1) puisi (3) pulut (1) ramadan (8) RAYA 2015 (2) raya2014 (1) rempah (2) rempah ratus (1) resepi (26) resepi ayam (17) resepi brownies (32) Resepi Jem (1) resepi kari (6) resepi kek (37) resepi kerabu (4) resepi pai (5) resepi pizza (7) resepi puding (7) resepi sayur (17) resipi berbuka (2) resipi biskut (23) resipi daging (21) resipi emak (3) resipi ikan (15) resipi kek (34) resipi kuih melayu (26) resipi minum petang (18) resipi minuman (1) resipi roti (17) resipi sihat (3) resipi sos (3) resipi sup (3) resipi tanpa bakar (3) resipi tart (1) resipi telur (4) resipi western (5) reviewkelas (5) ringkas (2) Sahabat (46) salad (2) salwa (1) sambal (7) sandwich (1) santanwangi (3) sarapan (10) Saya (95) sayangi anak (3) sayuran (16) seafood (8) sejuk beku (1) sembang produk (42) sembang travel (8) Seminar (2) senangnya memasak (3) SenyumPictures.com (12) sirah nabi (2) sotong dan udang (4) story (1) subway (1) Surat (4) talk (2) tart (1) teaser (1) tepung premix (3) thailand (16) tips berniaga (1) tips ramadan (6) tips sales online (1) tipsmengembara (2) tipstravel (9) tom yam (3) tradisi (6) travel (5) travelog (17) Travelog Kochi (8) trivia2014 (1) tsunami (2) universitylife (1) untuk wanita sahaja (1) ustaz (1) v (1) vege (1) visitmalaysia2014 (1) wajibbaca (22) wedding (1) western (5) workshop (1) wrap (1) yang pergi (2)